Семінар-тренінг з лісової педагогіки
|
Протягом двох днів 26-27 січня цього року в Івано-Франківську активно співпрацювали лісівники та педагоги області задля вдосконалення своїх вмінь та навичок у сфері лісової педагогіки – навчання про ліс у лісі для різних цільових груп населення. Такий семінар-тренінг став другим за чергою з трьох семінарів-тренінгів, що проходять в рамках проекту FORSOC: Ліси для суспільства – ліси без бар‘єрів, організованих агентством сприяння сталому розвитку Карпатського регіону «ФОРЗА» для лісівників та педагогів Львівщини, Івано-Франківщини та Закарпаття.
Метою цієї зустрічі стало ознайомлення українських лісівників та педагогів, які працюють за напрямком екологічної або лісової освіти дітей шкільного віку, з концепцією та
|
підходами лісової педагогіки у Словаччині, а також розповсюдження досвіду, передача знань, напрацювань та практичних навиків роботи з дітьми та іншими цільовими групами у сфері навчання про ліс.
Лісова педагогіка, як напрямок освіти, виховання і підвищення обізнаності громадськості про лісові екосистеми та зв‘язки між лісом і людьми, у Словаччині застосовується починаючи з 2001 року, коли словацькі лісівники з Національного лісового центру (НЛЦ) в Зволені вперше познайомилися з досвідом австрійських колег у запровадженні нових підходів навчання про ліс. У 2010 році фахівці НЛЦ розробили концепцію лісової педагогіки у Словаччині, в рамках якої, серед інших заходів, Національний Лісовий Центр у Зволені є єдиною установою, яка готує сертифікованих лісових педагогів, забезпечує обмін інформацією між ними та заходи з підвищення їх фахового рівня.
Лісова педагогіка як концепція виховання і освіти громадськості про лісові екосистеми і взаємозв‘язки між людиною і лісом, розкриває ці знання у цікавій ігровій формі, що задіює всі органи чуття, дозволяє робити відкриття, спостереження та дослідження природи, і, таким чином, краще їх відчути, зрозуміти та запам'ятати. Одним з важливих навчальних підходів лісової педагогіки є «ГОЛОВА – РУКИ – СЕРЦЕ», тобто збалансоване використання завдань, які націлені на розвиток інтелекту і пам‘яті людини (голова), формування і аналіз емоцій та почуттів (серце) та закріплення практичних навичок і вмінь людини через роботу з лісовими матеріалами (руки).
Необхідною умовою навчання в лісовій педагогіці є сам ліс, оскільки у процесі навчання він є одночасно метою, предметом, середовищем дидактичним інструментом навчання.
Протягом двох днів семінару-тренінгу тренери з ГО "Форза" розповідали, демонстрували і, залучивши до активної практичної роботи усіх учасників, реалізовували різні вправи, ігри, заходи і дії, які можна ефективно використовувати у виховній роботі з дітьми. Учасники тренінгу, яких було понад 35 осіб, таким чином практично відпрацювали більше десяти різних вправ, серед яких: «шишкофон», «лісова брама», «правила поведінки в лісі», вправи з бамбіно-хусткою, «як росте ліс», «кажани і метелики», «павутиння взаємозв‘язків», «органи чуття», «книга своїми руками», мистецтво з лісових дарів, «побажання лісу», зворотний зв‘язок та інші.
Окрім різноманітних теоретичних та практичних вправ, тренери представили учасникам досвід
|
|
Словаччини та Закарпаттяу організації і проведенні Свята Лісу – події, що має на меті привернути увагу суспільства до лісу, розбудувати діалог між лісівниками та громадськістю, навчити, розповісти і показати напрямки роботи лісівників, найрізноманітніші аспекти лісового господарства.
Також тренери продемонстрували учасникам свої допоміжні інструменти та матеріал, які вони використовують під час занять лісової педагогіки, багато з яких дуже прості, часто зроблені власними руками речі: лісова мандала, палітра, дерев‘яні дощечки з літерами (для складання кросвордів), пазли, матеріали з лісу (гілки, плоди тощо), коробочки з різними ароматами, мішечки з різними лісовими матеріалами, мотузка, прищепки, вирізані картинки з тваринами та птахами, тощо.
Усі учасники, працюючи в групах, створили назву та девіз своєї команди і, отримавши від тренерів інформацію про свою цільову групу, місце та тему заняття лісової педагогіки, розробили свою програму заходу.
На завершення семінару-тренінгу учасники одним словом мали визначити, що їх вразило, привабило під час семінару. Більшість відгуків стосувалися самої лісової педагогіки, яка сподобалась учасникам за інтерактивність, задіяність усіх, взаємодію, динаміку, доступність, мотивацію, співпрацю, соціалізацію та активність. Під час підведення підсумків було зазначено, що головним рушієм в лісовій педагогіці залишається людина, педагог, від якого залежить як діти оволодіють знаннями про ліс та як вже в дорослому житті будуть до нього ставитись.
Додому ж учасники поїхали не тільки з новими знаннями та ідеями, але і з сертифікатом про активну участь та посібником навчальної програми «Лісовий гід», розробленим спеціалістами НЛЦ та перекладеним українською мовою.
|